Det hjælper at tale om corona-bekymringerne

Siden corona-krisen startede har rådgivere fra Offerrådgivningen i Hovedstaden via Røde Kors hjulpet myndighedernes landsdækkende telefonlinje ”corona hot line”.  Det er foreløbig blevet til flere hundrede samtaler med danskere fra hele landet, som er særlig ramt eller sårbare under corona-krisen; mennesker som er bekymrede og har behov for psykisk førstehjælp eller bare et medmenneske at tale med. 

Frygten for COVID-19 rammer langt flere danskere end selve sygdommen.
Sundhedsmyndighedernes medicin mod smitte er primært ”hold afstand”, isolation og karantæne. En medicin, som også kan give bivirkninger i form af angst, bekymring og utryghed.

  • Jeg er bange! Jeg er bange for, at mine to små piger bliver smittede med corona, når de skal i børnehave igen.

  • Jeg har ikke haft et angstanfald i 15 år. Det får jeg nu. Jeg er så bange for den virus. Tænk, hvis vi alle sammen dør af den.

  • Har ikke været ude af lejligheden i fire uger. Kan snart ikke holde det ud mere.

  • Hvad, hvis de ikke finder en vaccine? Skal vi så sidder herhjemme og været isoleret i flere år?

  • Jeg er bekymret og bange for at smitte min mor, som er i firserne og dement. Hun forstår ikke, at hun skal sidde der alene.

  • Jeg bliver skør, hvis det her fortsætter ret meget længere.

Sådan lyder nogle af de henvendelser fra folk, som krisen har rystet ud af deres normale hverdag.

Erfaring i den svære samtale
”På mindre end to uger har vi talt med over 150 danskere, som er bekymrede, ensomme, bange og angste på grund af corona-krisen. Frygten for sygdommen rammer bredt; både unge og gamle, mænd og kvinder.” Det fortæller Else Windfeld Bundesen og Bodil Kofoed, som til dagligt arbejder sammen med 40 andre frivillige rådgivere i Offerrådgivningen i Hovedstaden. Nu bruger de også deres erfaringer på hjælpe de mange bekymrede og angste, som har brug for et medmenneske at tale med om corona-krisen.

Klik her og læs mere

”I samarbejde med Røde Kors Hovedstaden og myndighedernes fælles Corona hotline telefon taler vi med de mange danskere, som ud over sundhedsfaglige spørgsmål har brug for at tale om deres angst og bekymring. Vi har en ret bred uddannelse og efterhånden mange års erfaring i rådgivning til mennesker efter voldsomme oplevelser eller krisehåndtering”, fortæller rådgiver Else Bundesen fra Offerrådgivningen i Hovedstaden.

Vi har alle brug for at blive lyttet til
”Vi sidder normalt ved telefonen døgnet rundt og hjælper ofre, vidner og pårørende efter kriminalitet eller ulykker. Når vi taler med et ulykkeligt eller forpint menneske i telefonen, så har de ofte mest brug for et andet menneske, som lytter til deres bekymringer. Et menneske, som ikke afviser dem eller bare fortæller, at ”der ikke er noget at bekymre sig over”.  For deres bekymring er jo helt reel og fylder rigtig meget i dagligdagen. Det gælder uanset om man frygter coronavirus eller om man er blevet overfaldet eller har været vidne til en voldsom bilulykke”. Det fortæller Bodil Kofoed, som i fire år har arbejdet som frivillig rådgiver i Offerrådgivningen.

Rådgiver ofre for forbrydelser og ulykker
Før corona-krisen tog Offerrådgivningens rådgivere sig af mennesker, som har været udsat for kriminalitet eller ulykker. Det gør vi stadig. Ved døgntelefonen sidder der altid en rådgiver, som man kan ringe og tale med. Det gælder både ofre, vidner og pårørende. Al rådgivning er gratis og rådgiverne har tavshedspligt.

”Også her handler det om at lytte og stille de rigtige spørgsmål. Beder folk om et råd, forsøger vi naturligvis også at hjælpe der. Det kan handle om voldsomme følelser som chok eller krise efter overfald eller en voldsom trafikulykke, bandekriminalitet, selvmord i familien eller børn, som er blevet ofre for vold. Vi rådgiver også mennesker, som f.eks. er bange for at vidne i en retssag. Og så hjælper vi folk med at finde rundt i junglen af hjælpetilbud og myndigheder”, fortæller Else Windfeld Bundesen.

Røde Kors står altid klar
Røde Kors har både internationalt og nationalt mange års erfaringer med at organisere krisehjælp uanset om det gælder jordskælv, flygtninge eller støtte til hjemløse eller andre sårbare mennesker herhjemme.
Røde Kors bad i starten af corona-krisen Offerrådgivningen i Hovedstaden om at hjælpe med de såkaldt psykosociale samtaler med de mange mennesker, som ringer med alvorlige bekymringer eller angst.

”I Røde Kors’ internationale hjælpearbejde er vi også vant til at understøtte myndighedernes beredskab med viden og praktisk erfaring om, hvordan man giver psykosocial støtte til en befolkning i krise- og katastrofe situationer. Derfor har det været meget naturligt for os at sætte et psykosocialt beredskab i gang i Danmark,” siger Ziga Friberg fra Røde Kors.

Det er ok at være bekymret
Det handler om at lytte, stille de rigtige spørgsmål og give plads til følelser som frustration, vrede og bekymring, som fylder meget i en hverdag, der for mange danskere har ændret sig drastisk.

”Det er ok og helt normalt at blive bekymret og føle sig utryg over corona-krisen, der er en helt unormal situation, som ingen af os nogensinde har prøvet før. Krisen forsvinder jo ikke bare, fordi man taler om den. Men det kan hjælpe at erkende, hvordan man har det lige nu og tænke over, hvordan man kan få sin hverdag til at fungere trods krisen; finde de små lyspunkter i hverdagen, tage en dag ad gangen osv.” siger rådgiver Bodil Kofoed fra Offerrådgivningen i Hovedstaden.

Sådan får du hjælp

Har du brug for en at tale med; har du spørgsmål, eller gør du dig mange bekymringerne om Corona-krisen, så er du altid velkommen til at kontakte den myndighedsfælles Corona Hotline tlf. 7020 0233 https://politi.dk/coronavirus-i-danmark/hotline

Og Corona-krisen stopper jo desværre ikke vold, kriminalitet og ulykker.
Så har du været udsat for kriminalitet eller ulykker, er du også altid velkommen til at ringe til vores døgntelefon i Offerrådgivningen på tlf.2120 9170.

Bor du udenfor hovedstadsområdet kan du også kontakte din lokale offerrådgivning på: https://offerraadgivning.dk/